"Moje pierwsze podróże" - mój patronat + ściągawka logopedyczna

Kto mnie regularnie podczytuje, ten wie, że wysoko cenię sobie książki obrazkowe (tu przeczytasz o tym jak kreatywnie korzystać z takich książek). Tym razem pokażę Wam dwie nowe książki, którym patronuję i jednocześnie podsunę gotową ściągawkę jak z nimi pracować, by wspierać rozwój mowy dziecka. Na warsztat trafiają: "Moje pierwsze podróże samolotem" oraz "Moje pierwsze podróże pociągiem".

-> Spoiler: ten wpis zawiera ściągawkę do pracy z książkami oraz kod rabatowy

Moje pierwsze podróże samolotem

Obie książki z serii "Moje pierwsze podróże" są kartonowe. Czy są to zwykłe książki obrazkowe? Nie.

Dlaczego? O tym poniżej.

Mamy tu połączenie niemieckiego "wimmelbuch", czyli książki obrazkowej z dużymi rozkładówkami pełnymi szczegółów do omówienia, wyszukiwania, przeliczania.

Mamy również elementy książki popularnonaukowej - wyjaśnienie procedur lotniczych, zapoznanie z pracą specjalistów oraz szczegółowe schematy ilustrujące działanie lotniska czy samolotu.

Wreszcie mamy warstwę fabularną, czyli przygody dziecka, które znajduje się w nowej dla niego sytuacji. Książka oswaja dziecko z nowymi doświadczeniami (wzorem angielskich książek typu "first experiences").

Wreszcie mamy element leksykalny - poszerzający słownictwo dziecka, wprowadzający nomenklaturę techniczną. Elementy ze słownika obrazkowego mogą posłużyć jako baza przedmiotów do wyszukania na stronach książki.

Przyznam szczerze, że jeszcze nie spotkałam się z książką, która by łączyła aż tyle zastosowań. Z przyjemnością siadłam do niej sama i całkiem sporo się dowiedziałam. Choć niezbyt długo cieszyłam się w samotności, bo zaraz przybiegły dwa ludki i zarządziły czytanie na głos.

Moje pierwsze podróże pociągiem

Analogicznie jak w przypadku książki o samolotach, "Moje pierwsze podróże pociągiem" możemy rozpatrywać w czterech warstwach:

  • przygodowo-fabularna - oswajająca dziecko z podróżowaniem pociągami
  • popularno-naukowa - zaznajamiająca z działaniem kolei
  • percepcji wzrokowej - rozkładówki umożliwiają wyszukiwanie szczegółów, wyszukiwanie związków przyczynowo-skutkowych, ćwiczenie liczenia przedmiotów i wiele więcej
  • leksykalna - wprowadzająca nowe słownictwo, objaśniająca terminologię

Obie książki są przejrzyste, z wyraźnymi nieoczopląsowymi ilustracjami, a twarde strony sprzyjają intensywnemu użytkowaniu tych książek.

Ostatnio naprawdę sporo się naszukałam książek, które nadawałyby się do zakupu dla przedszkola - te są idealne, bo przedszkolak dużo z nich wyniesie, a książki przetrwają duże grono czytelników. Bardzo mnie to cieszy.

Ściągawka - jak rozwijać język z książką obrazkową

Nie byłabym sobą, gdybym nie wykorzystała od razu nowych książek do naszej codziennej terapii rozwoju mowy. Jak to robię? Oto moja ściągawka:

Ćwiczymy fleksję

Podsuwam tak pytania, by odpowiedź wymagała odmiany rzeczowników przez przypadki:

  • Co pcha pani? - wózek (mianownik)
  • Przy czym stoi pociąg? - przy peronie (miejscownik)
  • Z kim idzie dziecko? - z mamą (narzędnik)
  • Co można kupić w kiosku? - misia/gazetę/książkę/itp. (biernik)

Tego typu pytania są elementem programowania języka. Bardzo polecam tę metodę rozwijania języka, zwłaszcza u dzieci dwujęzycznych.

Dzieciom, które mają problemy z udzieleniem odpowiedzi warto podsuwać gotowe schematy, przykładowo:

  • Pan zamiata podłogę. Co zamiata ten pan?

Przymiotniki i przysłówki

Warto podsuwać dzieciom słowa w gotowych opozycjach, przykładowo:

  • Pani otwiera drzwi. Drzwi są [...] otwarte czy zamknięte?
  • Pan się spieszy. Idzie szybko czy wolno?
  • Zobacz, pan zamiata podłogę. Czy podłoga jest czysta czy brudna? A jak posprząta to będzie czysta czy brudna?

Czasowniki

Kolejnym ćwiczenia, które wykonuję z moim dzieckiem wspierają przyswajanie czasowników.

Koniugacja

Koniugacja, to odmiana czasowników przez osoby. Staram się przygotowywać gotowe schematy, które umożliwiają ćwiczenie koniugacji. Jest to szczególnie wartościowe w przypadku czasowników nieregularnych (iść, jeść, siąść, być).

  • Chłopiec idzie i tata idzie. Tata i chłopiec razem ... [idą]
Czas i tryb

Czytając książki obrazkowe staram się zwracać dzieciom uwagę na to, że czasowniki zmieniają formę w zależności od tego czy wydarzenie trwa, czy już się dokonało, od tego czy mówimy o teraz, wcześniej, czy później.

  • Ludzie wjeżdżają schodami ruchomymi. Zaraz wjadą na peron. Gdzie wjadą? [staram się, by dziecko powtórzyło formę dokonaną czasownika]
  • Zobacz, ci ludzie byli na parkingu. Teraz są na lotnisku. Zaraz będą w samolocie. [tu podsuwam różne pytania nawiązujące do ciągów przyczynowo-skutkowych]

Tak pokrótce wygląda nasze aktywne czytanie książek. Izolujemy się od otoczenia #zostańwdomu i przyswajamy nowe słownictwo kolejowe i lotnicze. Pierwsze efekty widzę już teraz - podsłuchałam dziecięce zabawy w "Pendolino". W czasie przymusowego uziemienia uważam, że chociaż w ten zdalny sposób mogę wzbogacać wiedzę dzieci o nowe doświadczenia.

Może Wy mi podsuniecie jakieś ciekawe sposoby na pracę z książkami?

Rabat 20%

Kończę ten artykuł miłym akcentem - Wydawnictwo Sam przygotowało dla czytelników bloga Mam to na końcu języka specjalny kod rabatowy na całą ofertę książkową. Od dziś do 30go marca możecie zakupić dowolne książki z oferty wydawnictwa z 20% rabatem na hasło "NAKONCUJEZYKA5".


Rabat 20% na całą ofertę Wydawnictwa Sam na hasło: NAKONCUJEZYKA5


Podoba Ci się to co robię? Chcesz być na bieżąco? Jeśli zainteresował Cię ten artykuł, to zapraszam do polubienia mojej strony na Facebooku

Author image
Spiritus movens mamtonakoncujezyka.pl, posiadaczka dwójki dzieci i trzech par rąk (od czasu założenia bloga)