[do pobrania] Komiks do nauki czytania - dzieła wielkich impresjonistów w dwóch wersjach czcionek

Oto i kolejny tom z moich książeczek do nauki czytania z dziełami sztuki w tle. Z waszych opinii wiem, że już niejedno dziecko nauczyło się czytać na moich materiałach i są nawet tacy, dla których te książeczki stały się ich ulubionymi. Jest mi szalenie miło jak docierają do mnie takie głosy i jak mam okazję zobaczyć w mediach społecznościowych, że moja praca żyje :)

W sumie tych materiałów było już trochę, więc poniżej podaję spis treści, który pozwoli się połapać (kolejność od najprostszych do trudniejszych):

  1. zdjęcia zwierząt i przedmiotów - wyrażenia dźwiękonaśladowcze (b. duża czcionka)
  2. malarstwo Brueghlów z komiksowymi etykietami z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi
  3. impresjoniści w wersji komiksowej - proste wyrazy bez trudności (sz, cz, rz, itp.) - w tym artykule
  4. całe, krótkie zdania z trudnościami - malarstwo z Muzeum Narodowego w Warszawie - wersja polska (dwa rodzaje czcionek) oraz wersja angielska
  5. całe, krótkie zdania z trudnościami - malarstwo z Muzeum Narodowego w Krakowie - wersja polska (dwa rodzaje czcionek) oraz wersja angielska

Nowa książeczka do nauki czytania - dlaczego jest tak napisana?

Najnowszą książeczkę przygotowałam z myślą o dzieciach, które potrafią już czytać sylaby prymarne w paradygmatach (np. MA, MU, ME, MI, MY, MÓ). To kolejny etap nauki czytania w metodzie symultaniczno-sekwencyjnej, tzw. Metodzie Krakowskiej, po:

  • etapie czytania wyrażeń dźwiękonaśladowczych (element czytania globalnego)
  • czytaniu samogłosek w izolacji
  • czytaniu sylab (tu trochę upraszczam zagadnienie)

Od razu zaznaczę, że wyrazy, które użyłam przygotowując teksty, nie zawierają dwuznaków. Starałam się też, żeby plansze można było ułożyć stopniując poziom trudności - długość wyrazów oraz ilość tekstu na stronę wydłuża się w toku książki. Zwróćcie również uwagę, że sporo z użytych wyrazów zawiera ubezdźwięcznienia (np. Sekwana [sekfana]).

Co się tyczy dobranych obrazów - znalazły się tu dzieła najbardziej rozpoznawalnych artystów impresjonizmu. Starałam się, żeby podpisy nawiązywały do faktów. Tak więc, jeśli masz przed sobą planszę "Śniadanie wioślarzy" to rzeczywiście w dolnym prawym rogu siedzi Auguste Renoir, autor dzieła. Na przeciw niego zasiada jego żona (bawiąca się z pieskiem), a całe śniadanie odbywa się nad Sekwaną. Pani w górnym prawym roku jest poirytowana i opędza się od niechcianych adoratorów. Tyle historia.

Lekko nagięłam fakty w obrazie Berthe Morisot, przedstawiającym jej córkę z niańką. Należy się domyślać, że opiekunka raczej haftuje niż ceruje (chociażby ze względu na społeczne postrzeganie czynności - haftowanie to zajęcie dla osób, które mają czas wolny, a cerowanie wskazuje na niski status majątkowy). Za to w drugim obrazie Berthe Morisot - Jour e'été - panie rozmawiają o "lasku" - mowa oczywiście o Lasku Bulońskim, bo w tym miejscu rozgrywała się portretowana scena.

To tyle ze smaczków :) Książeczki mają w sobie magię - mój domowy beta-tester, który przed wzięciem ich na warsztat czytał tylko proste sylaby, łyknął bakcyla na całość. Tydzień później czyta już całe zdania i najwyraźniej wszedł w fazę wrażliwą, bo chodzi po mieszkaniu i nieustannie wykrzykuje co przeczytał na grzbietach książek z domowych półek.

Książkę pobierzesz poniżej - będzie mi super miło, jeśli podzielisz się zdjęciami mojej pomocy w mediach społecznościowych i dasz mi znać jak się pracuje z tym tomem.

Uwaga! Mam też dobrą wiadomość dla tych z Was, którzy potrzebują materiałów do czytania zgodnych z metodą Montessori lub Domana. Przygotowałam również wersję pliku z małymi czcionkami.

Podoba Ci się to co robię? Chcesz być na bieżąco? Jeśli zainteresował Cię ten artykuł, to zapraszam do polubienia mojej strony na Facebooku

Author image
Spiritus movens mamtonakoncujezyka.pl, posiadaczka dwójki dzieci i trzech par rąk (od czasu założenia bloga)