[do pobrania] Komiks do nauki czytania - dzieła wielkich impresjonistów w dwóch wersjach czcionek
Oto i kolejny tom z moich książeczek do nauki czytania z dziełami sztuki w tle. Z waszych opinii wiem, że już niejedno dziecko nauczyło się czytać na moich materiałach i są nawet tacy, dla których te książeczki stały się ich ulubionymi. Jest mi szalenie miło jak docierają do mnie takie głosy i jak mam okazję zobaczyć w mediach społecznościowych, że moja praca żyje :)
W sumie tych materiałów było już trochę, więc poniżej podaję spis treści, który pozwoli się połapać (kolejność od najprostszych do trudniejszych):
- zdjęcia zwierząt i przedmiotów - wyrażenia dźwiękonaśladowcze (b. duża czcionka)
- malarstwo Brueghlów z komiksowymi etykietami z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi
- impresjoniści w wersji komiksowej - proste wyrazy bez trudności (sz, cz, rz, itp.) - w tym artykule
- całe, krótkie zdania z trudnościami - malarstwo z Muzeum Narodowego w Warszawie - wersja polska (dwa rodzaje czcionek) oraz wersja angielska
- całe, krótkie zdania z trudnościami - malarstwo z Muzeum Narodowego w Krakowie - wersja polska (dwa rodzaje czcionek) oraz wersja angielska
Nowa książeczka do nauki czytania - dlaczego jest tak napisana?
Najnowszą książeczkę przygotowałam z myślą o dzieciach, które potrafią już czytać sylaby prymarne w paradygmatach (np. MA, MU, ME, MI, MY, MÓ). To kolejny etap nauki czytania w metodzie symultaniczno-sekwencyjnej, tzw. Metodzie Krakowskiej, po:
- etapie czytania wyrażeń dźwiękonaśladowczych (element czytania globalnego)
- czytaniu samogłosek w izolacji
- czytaniu sylab (tu trochę upraszczam zagadnienie)
Od razu zaznaczę, że wyrazy, które użyłam przygotowując teksty, nie zawierają dwuznaków. Starałam się też, żeby plansze można było ułożyć stopniując poziom trudności - długość wyrazów oraz ilość tekstu na stronę wydłuża się w toku książki. Zwróćcie również uwagę, że sporo z użytych wyrazów zawiera ubezdźwięcznienia (np. Sekwana [sekfana]).
Co się tyczy dobranych obrazów - znalazły się tu dzieła najbardziej rozpoznawalnych artystów impresjonizmu. Starałam się, żeby podpisy nawiązywały do faktów. Tak więc, jeśli masz przed sobą planszę "Śniadanie wioślarzy" to rzeczywiście w dolnym prawym rogu siedzi Auguste Renoir, autor dzieła. Na przeciw niego zasiada jego żona (bawiąca się z pieskiem), a całe śniadanie odbywa się nad Sekwaną. Pani w górnym prawym roku jest poirytowana i opędza się od niechcianych adoratorów. Tyle historia.
Lekko nagięłam fakty w obrazie Berthe Morisot, przedstawiającym jej córkę z niańką. Należy się domyślać, że opiekunka raczej haftuje niż ceruje (chociażby ze względu na społeczne postrzeganie czynności - haftowanie to zajęcie dla osób, które mają czas wolny, a cerowanie wskazuje na niski status majątkowy). Za to w drugim obrazie Berthe Morisot - Jour e'été - panie rozmawiają o "lasku" - mowa oczywiście o Lasku Bulońskim, bo w tym miejscu rozgrywała się portretowana scena.
To tyle ze smaczków :) Książeczki mają w sobie magię - mój domowy beta-tester, który przed wzięciem ich na warsztat czytał tylko proste sylaby, łyknął bakcyla na całość. Tydzień później czyta już całe zdania i najwyraźniej wszedł w fazę wrażliwą, bo chodzi po mieszkaniu i nieustannie wykrzykuje co przeczytał na grzbietach książek z domowych półek.
Książkę pobierzesz poniżej - będzie mi super miło, jeśli podzielisz się zdjęciami mojej pomocy w mediach społecznościowych i dasz mi znać jak się pracuje z tym tomem.
Uwaga! Mam też dobrą wiadomość dla tych z Was, którzy potrzebują materiałów do czytania zgodnych z metodą Montessori lub Domana. Przygotowałam również wersję pliku z małymi czcionkami.
Podoba Ci się to co robię? Chcesz być na bieżąco? Jeśli zainteresował Cię ten artykuł, to zapraszam do polubienia mojej strony na Facebooku